אדריכל או גולש רוח?

Jul 19, 2017 | שרית זיו

לכבוד פוסט  חגיגי ראשון , מאיפה מתחילים? .. מההתחלה !

תכירו את הדמות הראשונה שפגשתי כש- WORKSHOP עוד היתה קונספט משורטט על גיליון. 

האדריכל המתכנן והמעצב של WORKSHOP , ערן שמש , בראהמה אדריכלים 

כשהכרתי לראשונה את ערן  באחת מפגישות התכנון של המתחם ,  הצפנתי לבית ינאי , ובתוך הדסה נעורים על הקצה שפוגש את הים , ממוקם המשרד המקסים של בראהמה אדריכלים,.   

למען גילוי נאות , אני מעצבת פנים, קוראת שרטוטים בשניות וכל שיחה על תוכניות עבודה היא מבחינתי שפת אם..  אבל באותה פגישה מי יכל להתרכז ,  המבט שלי היה קבוע בתוך הנוף .

נחזור לערן,  בן 50  תושב נחשולים,   גולש מושבע, מחזיק תואר B.Arc, סיום בהצטיינות, מאוניברסיטת תל-אביב משנת 2000 . ערן עבד במשרד ROAR במנהטן בו היה אדריכל אחראי בפרויקט עבור ג'רי סיינפלד, כמו גם בפרויקטים ציבוריים (בתי כנסת, גני ילדים) ובתחום הבניה הפרטית. לאחר מכן ניהל משרד עצמאי בפלורידה וביצע פרויקטים בפלורידה, ניו-יורק ולונדון.

בפלורידה לימד באוניברסיטת F.I.U- Florida International University, ובארץ הנחה פרויקטי גמר באקדמיה לאמנות ועיצוב של בצלאל במחלקה לארכיטקטורה

 

" אני מאמין " -  להתמחות באדריכלות איכותית .

 

עכשיו שהפרויקט הסתיים , והמתחם כבר פעיל, פגשתי אותו לשיחה אישית.

כמשרד , יש לכם התמחות מסוימת ?

אנחנו אוהבים לעבוד על כל מגוון הפרויקטים , ממגורים דרך גני אירועים , תערוכות, משרדים ועד פרויקטים טכניים כגון מעבדות. אנו  מגדירים עצמנו כמשרד קונספטואלי ,  המתודה המאד ברורה של מעבר בין קונספט לתהליך התכנון דרך התחנות של הגדרה מדוייקת של הפרוגרמה.

 

מתוך הפרויקטים שלך , איזה פרויקט היית מכריז עליו כפרויקט הדגל ?  

אקו חדרה .

למה דווקא אותו ?

כמו כל דבר טוב הוא התחיל בטעות.  עבדנו עם היזם על פרויקט אחר באותו שטח. והיזם זיהה הזדמנות כיצד על תשתיות קיימות הוא יכול להמיר חלק נוסף  מהשטח לטובת גן אירועים. התהליך בהתחלה לא היה מסודר,  היזמים ביקשו שהמבנה יהיה גם וגם וגם .. וברגע אחד הבנו שיש לנו אפשרות לתת להם את מה שהם רוצים באמצעות אדריכלות קינטית  - אדריכלות שמאפשרת לחלל להיות דינמי , משתנה , מאפשר אדפטציה של החלל לפי צרכי האירוע . סוגי חללים שונים ופונקציות שונות.  לשם כך הזמנו שני משרדים שונים מארה"ב שיהיו שותפים לתהליך , והתוצאה מדברת בפני עצמה הקהל נשאב לפינות שונות בחלל והתגובות מפרגנות .  היכולת להציג אדריכלות מסוג אחר והידיעה שהשתלבנו עם משרדים גדולים אשר מתמחים באדריכלות קינטית היא מקור לגאווה אישית.


 

מהיכן אתה לוקח את ההשראות שלך ?

אפשר להגיד שאני לוקח באופן מקומי,  כל פרויקט הוא בפני עצמו,  הטריגר יכול להיות האתר , התב"ע , הסביבה, הפרוגרמה או הפנטזיה של הלקוח.  אנחנו מאד מקפידים להקשיב לפנטזיה של הלקוח , איך הוא היה רוצה לראות את הפרויקט ללא מגבלות.

את הכל אני מכניס ל"אינקובטור" הפנימי שלי או שלנו כמשרד וכמו בתנור עם תוספת תבלינים וזמן "הבישול"  מזקק את הרעיון ויוצר את קצה החוט שממנו אני מתחיל את הפרויקט.

הפרויקט המאתגר ביותר בהקשר הזה היה מעבדות במכון למיקרוביולוגיה.   איך מוציאים השראה ממעבדה מלאה בעובדים בחלוקים לבנים ,  וריח מסריח שאין כמוהו . ופתאום , אחד מעובדי המעבדה הסתובב עם מגשי צלחות פטרי להשמדה.  צילמנו את הצלחת פטרי וממנה פיתחנו את הקונספט לעיצוב החדש במעבדה.

לימים הגיעו הנציגים של קוקה קולה למעבדה וכל כך אהבו את התכנון והעיצוב שביקשו שאתכנן גם עבורם .

 

איך היית מגדיר את ה"חתימה האדריכלית" שלך ?

כל פרויקט הוא בפני עצמו ובעיני שונה אחד מהשני.  כאשר אני חושב על חתימה אדריכלית אני חושב על פיצו קדם או יונתן מונג'ק שהסגנון שלהם מובהק .

קרה לי מספר פעמים שלקוחות שונים זיהו את המבני מגורים שלי שבעיני שונים בתכלית האחד מהשני כשלי.  אני כנראה יכול לייחס את הזיהוי לאופן שבו המבנה תופס את המגרש / החלל. אולי התעוזה והרוח של האדריכלית.  אז כן אולי יש לי חתימה .

 

מתי התחלת לעבוד על הפרויקט של  WORKSHOP ?

כמעט מלפני שנה כאשר היזמים ניגשו אלי בתחילה, לרוב אני מעדיף פרויקטים שאני אמון עליהם מתחילתם ועד סופם,  הפרויקט הזה היה התערבות בתוך מבנה קיים . ועם אתגרים של מבנה מחולק וישן , ותקציב.

 

אז מה חיבר אותך לפרויקט הזה ?

הבטן שלי, כאשר אני בוחר בפרויקט אני בוחן אותו בשני פרמטרים, האם הוא מסקרן /לא ברמה האדריכלית, והאנשים שיעבדו איתי - הלקוחות.

במקרה של WORKSHOP '  החזון , הרעיון , יצירת בית למעצבים קסמה לי . התחברתי גם ליזמים כלקוחות וזה פרמטר חשוב מאד עבורי בבחירת פרויקטים .  כבר קרה לי ש "פיטרתי" לקוחות.

חיבור אישי הוא מהותי להצלחת הפרויקט. ההתמודדות עם המבנה הציתה תשוקה של איך מפצחים את הקונספט של הפרויקט ושל הבניין .

 

מה היה הקונספט בפרויקט של WORKSHOP ?

להחזיר עטרה ליושנה . להשתמש בחומרים הקיימים , להחזיר את חזית הבאוהאוס למבנה.

חיבור בין איזורים משותפים לפינות אינטימיות יותר.  

הבניין עצמו היה מחולק לשני מבנים שונים שאינם מחוברים , ולאחר ניתוח המבנה ראינו שגרם המדרגות יכול לשמש כאירוע מקשר והפך לגנרטור מחבר ,  כטיובה ורטיקאלית שמחברת בין החלקים השונים במבנה ומייצרת את האיזורים בין אם במבט או בתנועה.  השילוב של שימור הקיים במבנה עם שילוב של חומרים חדשים או ממוחזרים תרם לאתגר העיצובי, כאשר המעקה השחור מסביב לגלריה משמש בעצמו כמחיצה בין החללים השונים .

 

מה היו האתגרים מבחינתך  בפרויקט ?

חוסר היכולת לחזות את התקציב מראש לאור השינויים שקרו בשטח  . היו הרבה אתגרים שהתגלו בשטח במהלך העבודה וריבוי המנהלי עבודה שגרם לעיתים לחוסר הבנה / חוסר מיקוד בהתקדמות בשיפוץ עצמו והלוח זמנים היה לחוץ מאד.

 

מהי הבחירה האישית שלך לפרויקט הבא ? ,

 

מבנה ציבור ,  בית ספר, גן ילדים , גן ציבורי, כל מקום שפתוח לקהל הרחב .  אני מאמין באדריכלות שמביאה איתה בשורה  וגורמת לאנשים לחייך . שמביאה איתה דברים חדשים ומחדשים .  הצלחה של פרויקט נמדדת בתחושת ההנאה של הקהל מהחלל.  בפרויקטים שאני מתכנן קומץ אנשים נחשף אליהם , בין אם זה המוזמנים לגני אירועים / לתערוכות . או הדיירים וחבריהם שמתגוררים בבתים.  מבנה ציבור מאפשר חשיפה רחבה לקהל גדול ורחב , עשיר או עני .שהאדריכלות שלי תגע בכל אחד.

 

חייבת לספר לך שכל אדם שנכנס לWORKSHOP  , אומר בגרסאות כאלה ואחרות כמה שהמקום נעים לו , שיש וייב טוב, שהם מרגישים בבית ונוח

 

למה לא פתחת את השיחה בזה ?  כיף לי לשמוע .

 

אם יכלת להזמין לא.ערב כל אדריכל / מעצב בעולם או בהיסטוריה . את מי היית מזמין ?

 

(שתיקה)  אני צריך לישון על זה לילה… שותף שלי היה מזמין את אלוורו סילבה.

 

עכשיו אני הולך לגלוש.

עקבו אחרינו

צור קשר

אנא המתן....
הפרטים נשלחו בהצלחה

FEATURED POSTS

איך הכל התחיל
Jul 20,2017 |

ARCHIVE